Keď sa človeku nedá spať…

Rally sezóna na Slovensku čaká na svoje prvé kolo, ktoré sa bude konať na Slovakia Ringu. Aj keď to nie sú také tie „pravoverné“ rýchlostné skúšky a časť súťažných posádok aj vyjadrila nespokojnosť s miestom a spôsobom konania, faktom je, že už tento víkend to vypukne. Takmer 67 súťažných kilometrov, ktoré sú rozdelené do 4 rýchlostných skúšok, dali rely na Ringu koeficient 4, teda ten najvyšší. Aj tu nastala polemika, či si práve Ring zaslúži taký vysoký koeficient. 

Za ďalšiu debatu stojí asi aj rozdelenie majstrovstiev. Tento rok sa budú premiérovo konať Medzinárodné majstrovstvá Slovenska a Majstrovstvá Slovenska v rely. Cieľ? Motivovať čo najviac  slovenských posádok na účasť na domácich pretekoch. To všetko by bolo ako tak fajn, ak by sa z „nároďáku“ nevyhodili divácky najatraktívnejšie štvorkolky. Teda v MSR bude vyhlásený majster, ktorý získa najviac bodov v 2WD.


Gart Racing mal niekoľko dôvodov hodnotiť minulú sezónu ako úspešnú. Kontrakt s Jožkom „Ďodim“ Bérešom, ktorý si výborne sadol s Radom Plichtom, ale aj novozložená posádka Kubo Jačišin – Peťo Baran. Podľa slov majiteľa a zároveň aj generálneho manažéra tímu, Jožka Jačišina, sa zišla parta ľudí, ktorí vedia čo chcú, ako to chcú a navyše sú 100% kompatibilný nie len v depe a v aute, ale aj mimo pretekov. Práve preto bol plán pokračovať s overenými posádkami a vozidlami. Potom prišiel „nápad“ kompetentných funkcionárov SAMŠ-u vyhodnotiť iba 2WD. Reakcia celého tímu? „Uvidíme. Nebudeme meniť nič.“ To všetko však zmenil jeden večer, kedy mozog „najvyššieho“ nechcel oddychovať a riešil „čo a ako“ bude. 


Takmer všetci aspoň trochu zainteresovaní zhodnotili, že víťaz MSR je takmer s istotou jasný. S tým sa však nechcel Jožo Jačišin zmieriť a počas prebdenej noci prišiel nápad. Niečo podľa slov Martina Luthera Kinga „I have a dream...“. Aj keď tím má svojho šéfa a nefunguje v ňom demokracia a voľby, aj tak svoj „sen“ Jožo najprv predniesol celému tímu, vrátane Jozefa Béreša staršieho, ktorý je akýmsi mentorom – otcom všetkého technického a taktického. A takmer všetci sa  jednohlasne zhodli na tom, že... Kým ani tak talentovaný a skúsený jazdec, akým Jožko Béreš bezpochyby je, nedokáže s „historickým“ Mitsubishi Lancer Evo IX bojovať o titul v Medzinárodných majstrovstvách Slovenska v konkurencii Rally2 vozidiel (R5-ťky), v Majstrovstvách Slovenska by to s adekvátnou technikou nebolo vylúčené. Aká je tá adekvátna technika, ktorá by ho dokázala zaradiť do tohto šampionátu? Jedine vozidlo triedy Rally4. Práve na to padla aj voľba a tak sa Jozef Béreš mladší a Radovan Plichta ukážu vo Forde Fiesta Rally4. Očakávania? Určite sú, ale nie nejako prehnané. Predsa len, tá prebdená noc šéfa tímu a jeho doslova skvostný nápad prišli o málinko neskôr, ako by sa žiadalo. Test teda nebol žiadny, prvé kilometre budú až na Shakedowne, ktorý majú chalani v pláne využiť naplno.


Druhá posádka ostáva zatiaľ v klasickom zložení, v trojke Kubo Jačišin, Peter Baran a Peugeot 206 RC. V nabitej triede, v ktorej sú aj spomínané Rally4 vozidlá, sa na reálny úspech asi pomýšľať nedá. Ale… To všetko by bolo za „štandardných okolností“ a so „štandardnou posádkou“. Títo dvaja si však dali cieľ „bedňu“ na Ringu. To, že je tento cieľ viac ako ambiciózny, si uvedomujú všetci, vrátane šéfa. Ale aj v tomto prípade sa zachoval ako správny manažér, ťahúň a motivátor. Ak by sa to podarilo, bude odmena… Odmena, ktorú zatiaľ nikto nepozná. Ostávať len veriť, že sa to chalanom podarí a šéf bude mať ďalšiu bezsennú noc. Možno by to znamenalo R2-ku.


Takže zostavu na Ring – prvé kolo Medzinárodných, ako aj „národných“ Majstrovstiev Slovenska – máme predstavenú. Či budú mať chalani aj ďalej v rukách vozidlá, na ktorých sa už tento víkend predstavia, ešte nie je úplne rozhodnuté. Všetko asi závisí… Od spánku…